Thursday, September 22, 2011

aku anak desa

here this is story of mine and im sure it would fit into your life too..and again..am sure that people would have a lot of explanation for almost every thing happened in our life..

aku anak felda pedalaman di kulai, johor. and im proud where im from no matter what people says about me..aku membesar di felda inas. belajar kenal abc cuma di tabika kemas. bukan kindergarden swasta yg dr kecik terus pandai speaking. mak ayah aku juga biasa-biasa saje. masuk primary school juga di felda inas. 


sejak aku kecil aku dibesarkan dengan suasana kampung..aku ketinggalan.. tak tahu teknologi..i've been totally outdated in IT..MUSIC, FASHION till now.
in short, practically im outdated everything under the sun..





aku main paya, gi cari anak-anak ikan gune pongkes. aku masuk kebun kelapa sawit cari cendawan. semua tu suke2..permainan aku kecik-kecik dulu, belon acah, main getah, polis entry, baling selipar smpai aku gaduh2 ngan kawan2 aku. balik rumah nanges..ayah kata padan muke. 


but then..aku tidak pernah melihat ini sebagai satu kekurangan terbesar aku..aku dibesarkan dalam keluarga yang tidak kaya..sejak kecil..aku dah bergelumang dengan lumpur, selut, pacat, lintah ..jatuh pokok..jatuh basikal, ...dan macam2..malah, aku pernah hidup bertemankan lampu minyak tanah dan minum air paya disaat semua rumah disekitar aku sudah pun beratap genting dan berpagar otomatik. 

sejak kecil aku tidak didedahkan dengan perkara2 grand2..birthday aku xpernah disambut..family aku xpernah pergi bercuti..aku tidak makan mcd.aku tidak makan pizza..and perkara itu terbawa2 sehinggalah aku ke university hinggalah sekarang..
makanan aku adalah nasi dan lauk2..sesiapa yang kenal aku tau..betapa aku tak suke makan semua itu..see?i told u that im so oldfashioned women but yeah..im okay with that..


aku pernah menagis sebab mak tak hantar aku kat sekolah cina. ayah pujuk aku. dia bukak kan aku johor,fm. setiap malam ada belajar bahasa cina. jadi tiap2 malam aku dengar sendiri. dan belajar sendiri. aku jeles dgn sepupu aku yang sekolah cina, jadi aku berusaha sendiri.


aku study apabila esok mahu exam..aku study dengan sesungguh hati..tapi alhamdulilah..aku selalu cemerlang dalam pelajaran.tiap kali hari anugerah cemerlang anak-anak ayah mesti ade naik pentas ambil hadiah. dan sekarang kami 5 beradik semua perempuan adalah degree holder..saya bersyukur dengan itu..

look. bila anda dilahirkan sebagai orang susah..kadangkala duit dan pelajaran bukanlah topik utama semata2..tapi yang diutamakan bagaimana untuk survive setiap hari..

aku lihat dua-dua org tua aku kerja siang malam. mak aku akan pastikan semua anak-anak dia bawak bekal..makan air tangan dia. mak keluar pergi keje 6.30 pagi, tp seawal 3 pagi mak aku bangun untuk sediakan lauk2..masak nasi. kalau mak xsempat masak..tugas tu ayah yg buat. pagi2 dia bawak tupperware pergi kedai, isikan nasi lemak atau bihun goreng. 

belum lagi buat kerja-kerja rumah. aku tak pernah ade bibik. mak keje siang balik petang, jadi aku yg kene pastikan rumah selalu bersih. aku kan kakak. sebab tu aku tak suke rumah bersepah2..dan satu kepuasan bagi aku kalau rumah bersih. lagipun, exercise kan?  kebetulan ayah aku cukup pantang klu ade pinggan dlm sinki, atau kain dalam bakul. adik2 aku cakap aku anak kesayangan ayah. yelah...mana ayah tak sayang, semua kerje aku kene buat. huuhuu..i dun care at all. it is also my passion..menghias rumah bagi bersih dan cantek!


habis spm, aku ikut mak kerja. aku tak mcm kawan-kawan lain. habis belajar pergi bercuti sana sini. pagi-pagi aku bangun, naik motor dgn emak lalu jalan kebun. masa tu aku jadi kerani cabuk je. hishhh..tapi gaji lumayan...kerani cabuk pun dapat 1k plus2. dapat aku tolong adik2 bayar yuran sekolah agama. siap bagi mak ayah duit lagi. 

jangan pernah bertanya..betapa beribu ribu kali hati aku sakit..beribu2 kali hati aku disakiti..beribu2 kali aku terluka hanya kerana aku melihat orang disekeliling aku lebih bertuah daripada aku..beribu2 kali aku menangis..namun itu semua tidak pernah berbekas dalam hati..hari ini aku menangis esok aku sudah mampu untuk berlari2 semula..

dilahirkan sebagai orang kampung..orang susah..aku belajar banyak perkara

i learn that not everything in life is free, u've got to work hard for it..
i learn not to be so spoiled like other kids who ask 4 everything they want and get it
..
i learn to have respect for others and things around me..
i realize the most important things in life, survival, family, faith and love..
i realize that what goes around comes around..if u do good to those around u..those around u will do good to u..
I LEARN TO APPRECIATING THINGS AND EVERYTHING AROUND ME....

aku cerita bukan aku mintak simpati pada orang. tapi sekarang..selalu sangat org kata aku bertuah. hidup senang lenang, ade kereta dan rumah besar..ada family dan kerjaya yang mampu untuk aku hidup selesa. ye..aku bersyukur dengan semua rezeki ini. tapi...hakikat nya, kesenangan hari ini adalah dari perjuangan kehidupan aku dan famili aku. 


sebab itu kita perlu berjuang. bermula dari hati. niat harus bersih. 


aku ingat ade orang kata pada aku. bersyukur dengan nikmat. sebab bila sekali Allah mahu tarik kembali segala kesenangan, nak menguit pun belum tentu kita mampu.

dan aku juga tak pernah lupa pesan mak. kesusahan bukan untuk kita meminta-minta, tetapi mengajar kita untuk jadi orang yang berusaha. selalu ukur baju dibadan sendiri, jangan sibukkan baju orang lain yang bermanik-manik tetapi redhakan hati menerima segala rezeki dan anugerah Ilahi.

bersyukur!!!! cheers...


     aku sayang famili aku










1 comment: