Monday, September 19, 2011

rindu culturing........;(




saya sayang pokok. tapi kadang-kadang pokok tak sayang saya. saya nak hidupkan pokok, tapi kadang-kadang pokok mati di tangan saya. kejamnya saya. bila pokok hidup..saya suka sangat sampai melompat-lompat. tak sabar pula nak tunggu pokok besar. tenang hati saya kalau nampak pokok-pokok yang saya tanam hidup subur membiak-biak. tak cukup tangan saya nak buat media, nak subcultur. sekarang..sudah lama saya tidak menghabiskan masa dgn pokok

tak macam dulu...selalu dating dengan pokok-pokok saya. harini orked, esok nanas, esoknya asam jawa, esoknya manggis.semua pokok saya special. kelebihan pokok-pokok saya, genetik mereka lain dari yang diluar. kalau ada masalah, satu hari saya pujuk hati dengan pokok-pokok saya. saya sediakan makanan dia, saya check kesihatan dia. sampai terlupa "rumah" pokok saya akan tutup.

ibu-ibu mereka saya dapat dari keluar masuk hutan untuk ambil spesis yang susah jumpa. atau hampir pupus. bila dah dapat, saya brjaya biakkan. makanan pokok2 saya pun lain mcm pokok yang kat luar.ye..pokok saya manja. tak boleh kotor-kotor. kalau kotor...contaminated. saya sedih sekali.

hampir 4 tahun saya meninggalkan dunia saya bersama pokok-pokok. saya sudah jauh dengan alam. saya tidak lagi keluar masuk hutan. keluar masuk nursery. itu sebenarnya jiwa saya. cintakan tumbuhan.ohhh....saya rindu sekali. 

sekian.

No comments:

Post a Comment