Monday, January 9, 2012

wanita boleh sakit jiwa jika emosi tidak tenteram

“…Wanita itu terlebih emosinya. Jika tidak dibelai dan di jaga, kuatir jika emosi menjadi liar dan boleh menyebabkan segala jenis buruk sangka menguasai, hasilnya adalah cemburu, marah, sakit hati, membentak, protes dll. Maka berilah belaian keatas jiwa selain belaian keatas jasadnya.Bersikap manis dan mesralah kepada isteri anda. Kalau anda boleh berbincang dengan baik kepada rakan sekerja yang kadangkala sudah diajar 10x pun masih sengal, kenapa tidak dengan isteri yang anda datangi setiap malam? Jadi maniskan wajah dan bicara anda.. samada sewaktu hendak keluar bekerja dan pulang kerumah,ingatilah & cintailah isteri anda setiap masa sepertimana isteri anda menyintai anda spenuh & seikhlas hatinya...”
(dpt ni dr satu forum)
 semoga kita semua terdidik emosi..pasangan kita sebenarnye memainkan peranan penting dalam mengawal emosi setiap perempuan. sedih, sakit hati, semuanya bersatu. ya..Allah tempat utama kita mengadu, merintih. apepun...tadah tangan mintak diberi petunjuk segalanya.  fikirkah kita sebab  Allah menciptakan fitrah manusia, haiwan, tumbuhan sebenarnya berpasangan.untuk saling melengkapi, saling memerlukan. jika sakit sebelah tangan, yang sebelah juga terasa.

damaikan hati, bersihkan jiwa. InsyaAllah..segalanya lebih tenang. terlalu banyak bende lepas ni yang perlu kita fikir, yang lebih besar dan memerlukan sepenuh perhatian daripada melayan perkara2 yang boleh menambahkan dosa.

saya sudah memaafkan dan melupakan segalanya.....tapi kali ini, biarlah saya serahkan kepada pihak berkuasa. dan hari ini, saya berat memaafkan. kerana bulan 4, 2011..saya sendiri sudah memohon maaf atas segala keterlanjuran kerana saya benar2 tidak tahu pucuk pangkal cerita sehingga kita bercerita dan saya percaya "kakak".yang pasti saya tinggalkan buah hati kesayangan kakak itu jauh... sangat jauh. 
rupanya...ada usaha2 lain yang kakak buat. remuk hati saya melihat itu. terima kasih kerana berjaya membuat saya menangis. kakak memang hebat! cuma kali ini, saya tidak sehebat kakak untuk membalas.
 

No comments:

Post a Comment