Tuesday, July 12, 2011

.penyakit datang tanpa diduga!

bismillahirrahmanirrahim.

aku arini masih bukan dalam keadaan mood yg baik. tambah2 rasa sakit yang menyerang sendi pipi aku ni. dgn ehsan mr google aku menyelami penyakit aku.

ohh aku BEGUK. ape tu beguk. ada org mungkin xtau. aku sendiri dah lama xsebut penyakit ni. yg pasti beguk berasal dari virus yg diberi nama   RNA Paramyxovirus. penyakit ini tiada ubat!. iyeeee...tetapi para saintis menghasilkan vaksin untuk penyakit ini, cume di Malaysia kanak-kanak seawal usia tidak perlu disuntik kerana ada konflik sikit. biasalah...saintis kan otak gile, kadang-kadang buat ubat untuk melawan penyakit ini, penyakit lebih serius pulak yg datang! yes...itulah sebab aku paling tak suke makan ubat!

tambah2 aku duduk dalam bidang sains sedari aku kecik..konon2 nak jadi doktor kan.tapi bile dah besar panjang baru sedar aku mabuk darah.haha...sgt keciwa..tp aku tetap kekal dalam dunia saintis aku hingga aku dewasa. tp aku amek majoring in plant biotech sebab aku sangat cintakan tumbuhan. aku sangat cintakan kehijauan.

ayah kol aku: dia suruh aku balik rumah petang ni. sebab durian pokok EKA dah gugur.  iyee...kat rumah aku ade durian yg ayah tanam pokok EKA. sebab kecik2 dulu ayah suruh aku jaga pokok durian tu, dia kata tu pokok aku. termasuk adik2 aku yang lain. tapi dorag semua malas nak g kebun belakang. aku? dulu kecik2 aku selalu teman ayah..tapi sekarang sesekali je. musim buah kali ni tak berapa nak happy sangat. sebab musim kali ni tak menjadi. aku cume tunggu pokok pulasan tu masak ranum je. memang terbaek la pulasan rumah aku! yg lain xd sgt..durian tu pon xmenjadi...ayah kata adelah gugur 2 biji pagi tadi. 

masalahnyer..dengan penyakit yg menghinggap pipi aku nih..rase mcm malas je nak driving bawa kete balik. suhu badan ni pun dah tinggi. mata dah berair..nak pegi klinik dapat mc 3 hari pun sedap gak dok umah.hehe...ayah pesan beli nila ngan cuka. haishhh....tp aku xrisau sgt, sebab beguk ni penyakitnyer sekali seumur hidup je kene. lepas seseorang tu dah kene, antibodi badan jadi lebih kuat dan rintang terhadap penyakit beguk nih..hahhh...korang dah kene ke????

ooooo....aku menjadi semakin kuat la! hehe...dalam sakit2 arini, aku brjaya setel 2 report besar! alhamdulillah..syukur. hakikatnye dalam keje ni, kalau hati kata nak buat, mesti beres punyer. tp kalau dok tangguh2 ni yang payah. masalahnyer...penyakit tangguh2 ni suke betul melekat kat aku.

oh ye...penyakit beguk ni spesis penyakit berjangkit!! sebab tu satu hari ni aku mmg isolate diri aku dari org lain. kesian pulak nti satu ofis pipi bengkak sebelah.hehe....tetibe terpk, dari sape lah yang pembawa virus beguk ni kat aku. 

okla ye..ngadap pc ni lame2 menyebabkan mata aku pusing.letih...doakan aku cepat sembuh ye! aminn...

No comments:

Post a Comment